BREAKING: Trump Admin Shuts Down Radio Station Tied to Chinese Propaganda Outlet

Per Michael Sobolik:

Big decision from @FCC, denying a broadcasting license to a Chinese Communist Party-controlled radio station that was broadcasting from Mexico into the US.

Props to @SenTedCruz for highlight this issue. Winning these small skirmishes matters

Per the FCC:

The FCC’s International Bureau today dismissed an application to deliver Mandarin Chinese programming from a studio located in Irwindale, California to XEWW-AM in Mexico for rebroadcast back into the United States. The application was dismissed because the parties failed to include in their application a key participant, Phoenix Radio, which produces the Mandarin programming in its studio. Phoenix Radio is partially owned by two entities with Chinese government ownership, Extra Steps Investment Limited and China Wise International Limited. The parties have 48 hours to cease broadcast operations related to this application.

The Bureau formally dismissed the Permit to Deliver Programs to Foreign Broadcast Stations (section 325(c)) application of GLR Southern California and H&H Group USA as deficient as the application failed to include Phoenix Radio, LLC, as an applicant. Phoenix Radio’s known activities at this broadcast programming studio are such that, without reviewing its role as an applicant, the FCC could not evaluate the proposed service. Specifically, the broadcast programming subject to this application is supplied, created, and produced in a studio used, owned, and maintained by Phoenix Radio. The Bureau also dismissed an associated request to renew Special Temporary Authority to operate pending Commission action on the underlying section 325(c) application.

The intent of the application was that the programming would be transmitted from the studio to XEWW-AM in Rosarito, Baja California Norte, Mexico and then broadcast back into the United States. If such a revised application is filed that includes Phoenix Radio as an applicant, the Commission would review it under applicable law, including determining whether the grant of the application would serve the public interest under Section 309 of the Communications Act.

FreeBeacon reports a radio station controlled by the Chinese Communist Party propaganda outlet Phoenix TV has been ordered by the Trump administration to cease its broadcasts within 48 hours.

The Federal Communications Commission ruled on Monday that a Mexico-based radio station owned in part by Phoenix TV—one of the Communist regime’s leading propaganda organs—must end its broadcasts due to its failure to disclose its ties to China.

Prior to the FCC’s ruling, the station was exploiting a loophole that allows content produced in the United States to be broadcast from foreign radio towers, such as those in Mexico. Phoenix TV, which is headquartered in California, produced its content domestically and then used the more powerful Mexican station to broadcast across the U.S. border.

The FCC denied a license for that radio station, XEWW-AM, because it “failed to include in their application a key participant, Phoenix Radio, which produces the Mandarin programming in its studio,” the agency disclosed. Phoenix Radio, Phoenix TV’s radio affiliate, was using the station to broadcast Chinese propaganda across Southern California, in violation of FCC statutes.

Phoenix TV first found itself in Congress’s crosshairs earlier this year, after one of its reporters confronted President Donald Trump during a White House briefing about the coronavirus pandemic and Chinese government efforts to cover up the illness. The station’s presence at the White House generated concerns about the proliferation of Chinese state-controlled press organs in the United States.

The Mexican radio station failed to disclose Phoenix TV’s “extensive role” in producing content, an FCC spokesperson told the Washington Free Beacon. “It was a violation of the Communications Act for that company, which has ties to the Chinese government, not to be included on the application filed with the Commission. Therefore, the application was deficient and was dismissed.”

Phoenix TV used Mexican radio towers to skirt U.S. laws barring the dissemination of foreign propaganda in America. The FCC’s ruling is a sign the Trump administration seeks to more aggressively police these types of outlets, which for years have operated with little oversight. Congress has moved in recent months to crack down on a range of Chinese broadcasters and social media accounts that help the Communist regime saturate the American marketplace with state-approved propaganda.

The Free Beacon first reported in April that Sen. Ted Cruz (R., Texas) was leading a charge to see the Mexican station shut down over its ties to Phoenix TV. Cruz introduced legislation exposing how Phoenix TV used a series of corporate cutouts to purchase the Mexican radio station and use its airwaves to broadcast Communist propaganda in the United States. The legislation would have closed loopholes in the FCC’s statutes that permitted Phoenix TV to operate in this manner.

“Today’s decision sends an important message to the world that the U.S. will not allow China to exploit FCC loopholes and spread its propaganda over our airwaves,” Cruz told the Free Beacon. “More importantly, this decision is a critical step in countering the Chinese Communist Party’s efforts to control what Americans see, hear, and ultimately think.”

The FCC ruling accuses XEWW-AM’s owners of trying to hide the station’s ties to Phoenix TV. The station’s license application, the FCC said, did not disclose Phoenix TV’s role in producing the station’s broadcasts. The license was rejected on this basis. While the station can resubmit its application at a later date, it is likely to be rejected due to mounting concerns about Phoenix TV’s distribution of Communist regime propaganda.

Cruz first raised concerns with the FCC in 2018, when the H&H Capital investment group purchased the Mexican station. H&H, Cruz said, is completely enmeshed in Phoenix TV’s operations. H&H is owned in large part by Vivian Huo, a U.S. citizen and Beijing native who formerly worked for several Chinese-run media outlets.